Diverse smarte tips

Hvordan brodere maskesting
Noen ganger kan det være mer praktisk å brodere maskesting enn å trekke tråden over lange strekker på baksiden av strikketøyet. Følg disse enkle instruksjonene og du får det raskt til. Du kan også bruke korssting mønster, men husk da at bildet kan bli litt dratt siden maskesting ikke er firkantet, men avlange.


strikkemaske


Klør garnet – loer det?
Folk kan reagere forskjellig på garn. Så for å være sikker på at du kan gå med det kan det være greit å spørre om å få en liten prøve. Heng det som en snor rundt nakken i et par dager (putt et smykke på for pynt). Deretter kan du avgjøre om dette er noe du vil bruke.


Tre- eller metallpinner
Smak og erfaring går ofte på bruk av pinner, men her er et par tips som kanskje kan være nyttige. Når du strikker med bomull kan det være bedre å bruke pinner av tre eller bambus. Spesielt bambuspinner har naturlige «tagger» som hjelper deg til å kontrollere størrelsen på løkkene. Skal du strikke med ull eller ullblandinger er ofte metall bedre da garnet glir lettere på pinnen.


Kjøp nok garn
Er du usikker på hvilken størrelse du skal strikke? Kjøp med et nøste med ekstra garn. Hele nøster med garn kan byttes såfremt vi fortsatt fører garnet. Altså – bytt garn innen rimelig tid etter kjøp.


Tips når du strikker fletter
Når du strikker fletter og skal holde garnet foran arbeidet når du går fra rettmaske til vrangmaske, dra da litt ekstra i garnet. Dette vil fjerne den litt ujevne masken som er vanlig i slutten av en flette.

flettemaskemedmerke


Hvordan lese en strikkeoppskrift
Strikkeoppskrifter har ofte mange forkortelser. Forkortelsene står som regel forklart på enten en av de første eller siste siden i heftet de tilhører. Noen generelle forkortelser vil gå igjen så det kan være greit å lære seg disse først som sist. Ta en titt på ordlisten som du finner hos Garnstudio.


Skal du strikke etter diagram å husk at disse leses fra høyre mot venstre og man begynner nederst i høyre hjørne. Noen ganger kan det være lettere å ta en kopi og samtidig forstørre diagrammet du skal strikke etter. Da kan du feks. brukt en markørpenn til å stryke over maskene/omgangene du har strikket.

Eks. på diagram som viser mønster for to farger:
strikkediagramflerfarger


Eks. på diagram som viser mønster for hullmønster. Hvert symbol har sin egen verdi som må være forklart for at du skal kunne strikke det.
strikkediagram1